Hitta din motionsform

Har du inte hittat någon motionsform som passar dig är det på tiden att göra det. Gympa, promenader, dans, yoga, simning, cykling är bara några exempel på hur du kan få bättre kondition. Väljer du exempelvis cykling finns det idag en hel del utrustning att välja mellan och även elcyklar som kan ge dig lite hjälp när det är som jobbigast i backarna. Att träna ska vara roligt och inspirerande, därför är det viktigt att du hittar den motionsform som passar dig bäst.

Så hittar du rätt motionsform

Tänk igenom vad du gillar att göra och vad du tror att du fortsättningsvis kan gilla utan att tröttna på. Fundera även över vilka mål du har med din träning. Vill du förbättra din kondition, bli starkare, gå ner i vikt, bli mjukare i kroppen? Syftet med att motionera kan vara avgörande om du kommer fortsätta eller inte.

Andra saker att tänka på är om du vill träna hemma eller om du vill ha pepp från ledare eller tränare. Lägg även upp en planering för träningen så den verkligen bli av. Det ska ges utrymme i vardagen till din motion så den måste fungera med ditt vardagliga liv.

Du hittar den motionsformen som passar dig bäst genom att prova dig fram och se vilken du trivs med. Du kommer att må så mycket bättre efter du tränat ett tag. Kroppen blir trött av att träna och du kommer att få en bättre sömn. Glöm inte att lägga in vilodagar i ditt träningsschema. Vila och återhämtning är lika viktigt som din träning.

Så klart så kan du byta träningsform om du börjar känna att det är enformigt. Varierad träning är bara till fördel för dig så se till att försök förändra din träning mellan varven. Det kan vara lätt att man hamnar i samma hjulspår och bara kör på. Därför är det bra om du har dina träningsprogram som du följer.